Het och fräsch morotssoppa

Soppor är väldigt gott när det är höst tycker jag. De sprider lite värme inifrån. Den här är riktigt lätt och god!



Morotssoppa med ingefära
4 port

Ingredienser:
- 1 gul lök
- 1 kg morötter
- 1,2 liter grönsaksbuljong (buljongtärning & vatten)
- salt
- ca 1/2 krm kajennpeppar, el. 1 tsk sambal oelek
- 1/2 - 1 msk riven ingefära
- ca 1 dl pressad apelsinsaft (ungefär 1 apelsin)

Skala och hacka löken samt skala och skär morötterna i bitar. Ju mindre bitar desto snabbare kommer de att kokas mjuka. Koka löken och morötterna i buljongen tills morötterna är mjuka. Ca 15min kanske.
Mixa med en mixerstav till en jämn massa. Krydda med salt, kajennpeppar (el. sambal), ingefära och apelsin och smaka av. Voila! Färdigt!
Det kan vara gott att klicka i lite créme fraiche eller liknande.


Te och scones är också riktigt gott en höstruskig dag. De här gjorde jag med äpplen i och åt till lördagsfrukost/brunch. Jättegott, fast jag kunde nog haft lite mer äpple så att det smakat mer.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Sån soppa har jag ätit med dig!

2009-10-26 @ 16:21:23
Postat av: Sofia

hmm..tänk vad snurrig jag är.

Trodde jag var inne på en annan blogg och med hon har jag ätit den soppan, precis lika recept! :P

Ha det fint!

2009-10-26 @ 16:22:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0