Lite kultur i Danmark

2 aug,

En onsdag tog Sara och jag tåget över bron till den lilla staden Humlebaek på den Sjaellandska östkusten. Där finns nämligen ett museum med modern konst med namnet 'Louisiana'. I sommar har de en tillfällig utställning som heter 'Warhol efter Munch', och det var mest därför vi åkte dit. Den var inriktad på färgtrycken Warhol gjorde efter några av Munch's mest kända tryck. De blev väldigt annorlunda i färgprakt. En samling av hans mest kända motiv (Marilyn, Mao och Marlon Brando) fanns också och några självporträtt. De hade många andra nya bra utställningar också sedan sist jag var där för två år sedan. Då var 'Giacometti och Cezanne' den speciella utställningen. Jag tycker verkligen om Giacomettis skulpturer!
 
Ljusshow
En japansk konstnär hade gjort ett ljusinstallationsrum som var väldigt häftigt!

Ljusshowrum Utflyktschic
Sara var sommarchic i jättefin blommig klänning.

Trädgårdskonst deluxe
Tänk om ens trädgård såg ut såhär va? Utsikten, och skulpturer överallt!

Alienbird with little weenie
En typ alienkyckling med snorre skulle jag kalla det, av Miro.

Giachometti @ Louisiana
Giacometti-skulpturer

Bästa utsikten från ett hem
Vyn från det ursprungliga boningshuset på tomten. Det har en jättefin veranda från vilken man har den här utsikten.

Jag rekommenderar verkligen ett besök hit! Presentbutiken är verkligen trevlig också med massor av fina konstböcker och affischer, böcker om design, mode och annat kul, samt lite danskdesignade snygga prylar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0