Utan internet i 17 dagar försmäktar jag i mormors hus...

... fast internet är också det enda jag saknar. Jag älskar mormors hus! Mitt rum, tapeterna, tvättnedkastet till källaren, trädgården, vävrummet i källaren, de snygga serviserna i skåpen, och så mormor förstås. Hon berättar små historier från förr, och man lär sig allt möjligt. Hur huset såg ut före de renoverade, vilka rum som min mamma och hennes systrar bott i, att ett av hennes favoritplagg som barn var en röd overall med vita ankare på slagen, och varför hon och morfar hade skilda sovrum (hon hade ingen lust att vakna fem på morronen som han och ligga och läsa tidningen i sängen, utan föredrog att stanna uppe senare och läsa på kvällen). Man lär sig också små nyttiga saker om att ha hushåll, som att koka extra potatis en dag för att göra stuvning dagen efter och att småkakor går utmärkt att frysa och tinar direkt man tar fram dem.

   Mormor

Man hittar så många kul saker där också om man går runt och rotar lite. Jag tycker särskilt mycket om att leta runt på vinden. I veckan hittade jag en låda med gamla kassettband, och däribland ett med kraftwerk och ett med depeche mode som jag blev överlycklig över. Jag kan sätta på dem på morronen i bandspelaren på rummet och göra morgongymnastik. Det låg också en intressant gammal resväska på en hylla med en liten adresslapp på. Den hade rest från Löderup till Uppsala år 1959, och hade många fina klistermärken på sig från andra trevliga destinationer som Pisa till exempel. I en garderob hittade jag en gammal svart velour-overall med utsvängda ben, som jag tyckte var väldigt kul, och passar särdeles bra om man vill vara riktigt 70-tal...synd att den inte var orange :P!

Om dagarna hjälper jag mormor med lite saker som behöver fixas. Jag har målat järngavlar till en trädgårdssoffa och en fin gammal snirklig trädgårdsgrind som höll på att rosta sönder, och nästa projekt är det gamla soluret som jag börjat borsta bort gammal färg på, och ska bli som nytt igen! Man kan också få binda upp rosor, skyffla bort ogräs från stengångar eller rensa bort små almplantor i rabatterna. Jag arbetar alltså för uppehället! På eftermiddagen och kvällen kan man göra lite trevliga saker, som att sitta och läsa i trädgården, sy något, klippa mattrasor (ganska långtråkigt, men kommer bli roligt att få börja väva senare när systern är klar med sin matta!) eller titta på tv tillsammans då mormor tar fram sitt broderi, och jag min virkning.
Mormors dagar är ganska fast inrutade med frukost  7, förmiddagskaffe 9, lunch 12, eftermiddagskaffe 15, middag 18 och möjligtvis kvällskaffe vid 21. Många måltider, och ganska svårt att förlora kilon...

Nu närmar det sig roskilde på allvar minsann...imorgon ska jag packa, och frakta över allt till Sofia för inpackning i bilen och sedan övernattning. Färden startar sen kl 5.00 på morgonen, för att vara framme bland de första och få tillräckligt med plats för vårt stora camp! Ikväll ska jag göra de sista lite roligare förberedelserna: bränna lite fler mix-skivor och sy in min mest praktiska klänning så att den är redo för festival-liv! Hade egentligen tänkt få färdigt en jeanskjol jag börjat på, och en lagom stor väska att bära runt på på området, men det hinns inte med! Jag har alltid lite för storslagna planer för att jag ska hinna genomföra dem...eller borde veta vid det här laget att jag tröttnar på projekt ganska snabbt, och börjar på nya, och det tar tid innan man slutför något!



Snart får man se Karen O dansa omkring igen!! Har laddat med YYY's i lurarna i flera dagar när jag målat!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0