Syskonmys

Denna ruskiga lördag begav jag mig till stationen och mötte systern som kommit med buss från Väddö. Vi satte oss snabbt i trygghet för regnet på GH nation och smaskade i oss en billig och god lunch. Jag åt en ciabatta med rödbetshumous i (kunde varit någon lite mer avbrytande smak) och en banan&chokladkaka till efterrätt. 

Efter en liten tur bland stans ganska krassa utbud av bra affärer begav vi oss hem till min korridor och tog en innekväll med matlagning och film. Vi lagade lax med ädelostsås och klyftpotatis - väldigt gott och enkelt! Filmvalet blev 'Nick & Norah's Infinite Playlist'. Jag har sett den förut, men den tål att ses igen. Väldigt gullig liten historia, och dessutom är Devendra Banhart med i en scen, och påpekar att om man har haft en orgasm i sitt liv, så vet man definitivt om det! Det kan man ju hålla med om.

Karin hade fyndat en cool bodysuit i brun sammet som var som sydd för henne.


Lax med ädelostsås & klyftpotatis 3-4 port.
Ingredienser: 1 tårtbit blåmögelost, 1 burk creme fraiche, 4 laxfileer, ca 8 potatisar av fast sort, salt, olja.

Gör så här: Börja med att skala potatisen och skär i klyftor. Lägg i en ugnsfast form och ringla över olja och strö över salt. De vill ha ugnen på 225-250 grader och brukar bli färdiga på 20-25 min. Beroende på hur mycket färg man vill ha, kan de få stå inne lite längre. 

Lägg sedan laxen i en ugnsfastform, salta och peppra lite grann, smula över ädelosten och klicka sedan på creme fraichen överst. Sätt in i ugnen när potatisen varit inne i ca 10 min, och låt stå inne i 10-15 min.

Servera gärna med några grönsaker eller sallad!  

Lite korsord till maten är aldrig fel! Vi har fått riktig pippi på korsord i korridoren på senaste tiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0