Exploring Komstad, Stenshuvud & St Olof

Ons 8/6,

En ledig dag bestämde syrran och jag oss för att ta en liten utflykt på Österlen. Alla ställen vi ville åka till var tyvärr inte öppna såhär på försäsongen (som Karosserigården i Gladsax), men det blev en väldigt trevlig dag ändå. Vi började med en tur till Komstad och det anrika Komstad skor (vissa märken är betydligt billigare där), fortsatte till Stenshuvud och tog en promenad upp på berget samt fikade på Kaffestugan Annorlunda och avslutade dagen med en visit i garnaffären som en dam i St Olof har hemma i sitt hus.

Intressant på naturum
Framme vid Stenshuvud gick vi först in på dess Naturum och lärde oss lite om växter och djur i området. Till exempel hur en människounge låter i jämförelse med en lövgroda.

mot bron
Bokskog är min favorit-sorts-skog.

Fallen tree
Det här sjuka trädet ska de låta ligga kvar så att en massa insekter och djur ska trivas.

ställer in morfars gamla kamera
Karin har lagt beslag på morfars gamla analoga kamera, och tog dagen till ära slut på den första filmen,
så nu kan vi få veta om den fungerar eller inte.

klättring
Vägen upp till toppen är ganska brant och ojämn på sina ställen

uppe på toppen
Nu är vi uppe!

me and the fog
Det var en väldigt dimmig dag, vilket man ser lite av i bakgrunden mellan träden...

trying to see the sea
Det var ingen utsikt att tala om precis... man kunde inte ens se havet för all dimma!

skyltat
Bra med skyltar för vilsna turister

hej snygging!
Well, hello there!

lövtak
Mysiga stigar med lövtak

Kaffestugan Annorlunda
Vi avslutade Stenshuvud-visiten med fika på Kaffestugan Annorlunda. Det är ganska mysigt med gamla omaka möblemang, fast inredningen kunde varit något mer enhetlig ändå...

sju sorters kakor
Man får kaffe och kakbuffé för 65 kr - himla billigt, men inte överdrivet spännande sorter. Bullarna är dock väldigt goda.

Svensk fotriktig trätoffel
Resultatet av Komstad-besöket blev de här toffelsandalerna, som jag har tänkt mig ska funka att ha på jobbet i sommar. Jag var väldigt sugen på ett par bruna vanliga hederliga tofflor också, men det räckte inte budgeten till den här gången...

Nytt garn!
I garnaffären i St Olof fyllde jag på mitt förråd ganska rejält. Muskat-garnerna ska vara till ett linne i lite seglarstil, och de andra har jag inte bestämt riktigt, kanske en tröja. De var på rea, och var så fina färger och bra kvalitet, så jag tyckte att det var bäst att slå till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0