Avestabesök för farfars 75e födelsedagskalas

Lördagen den 28e november tog systern och jag tåget till Avesta tillsammans för att träffa släkten och fira farfars 75-årsdag (fast han fyller egentligen den 30e). Pappa hade kört hela vägen från Skåne dagen före och mötte oss vid tåget (som f.ö. bara tog ca 50 min - väldigt smidigt!) och sedan åt vi dagens på den stora dalahästens vägkrog. Det är nästan det bästa när man träffar föräldrar - man får alltid äta god mat! Det blev lax med skaldjurssås och potatis för mig, och så en väldigt stor och maffig salladsbuffé! 
   Det var lite nervöst precis före vi ringde på hos farmor och farfar, för farmor är dement och det blir värre och värre, så eftersom vi inte är där så ofta vet man ju inte om hon kommer att känna igen en. Det blev dock en väldigt trevlig dag, även om hon börjar prata på finska ibland när hon inte kommer på vad hon ska säga, och blandar ihop vem som hör till vilken familj i släkten. 
   Vi var fler samlade från släkten än det varit på väldigt länge! Både farbror Pekka och faster Pirkko var där med sina respektive, och kusin Jennifer som blivit hela 14 år och verkade ha kommit över fjortisperioden, färgat håret rött och hade bestämt sig för att gå estetisk musik på gymnasiet minsann. Me approve, men det är väldigt svårt att komma på något att prata om med 14-åringar tycker jag! Jag kommer inte alls ihåg hur det var, och jag kunde väl knappt prata ens med jämnåriga på den tiden för jag var rätt blyg.. Det känns så himla tråkigt att börja fråga hur det går i skolan och sånt där, då känner man sig ju urgammal!


Farmor och farfar är väldigt söta tillsammans. De har bara varandra, och förra året när hon berättade om hur de träffades sa hon: 'Jag är fortfarande alldeles tokig i den där killen' på finskbruten svenska. Så gulligt!

Dagen efter när jag kom hem efter en okej natts sömn på madrass hemma hos Pekka och god frukost med rostat bröd, (mums!) bar det av till Sara och Anna för julpysslande och adventmys med glögg som Sara gjort, risgrynsgröt och en massa mozartkulor så att man blev helt sockerhög. Till detta självklart en julmusikskavalkad!
Jag lärde folk att vika stjärnor av presentband som man kan hänga i granen, ett ris eller varsom man tycker det blir fint! Jag har gjort ett gäng små som fått plats i min adventsstake!

Adventsstund med glögg och pepparkaka när jag väl var hemma igen och kunde pusta ut.

Adventsstaken med stjärnanis, torkade rönnbär och vikta stjärnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0