Den juliga aftonen som håller på hela dagen lång

Systern och jag stiger fortfarande upp tidigt på julaftons morgon för att gå ner till granen och öppna morgonklapp och titta på julkalenderns avslutning. Klockan åtta blev det i år och det är lite sovmorgon... Sedan fortsätter dagen med förberedelser inför jul-lunchen som hålls hemma hos oss kl 12.00 med dopp i grytan och annat juligt. Den finska morotslådan är det bästa! 15.00 ska man ha förflyttat sig de ca 150 meterna snett över vägen hem till mormor för kaffe och Kalle Anka. 

   När det är slut ska några ofta ganska långtråkiga timmar spenderas och vid 18 blir det julbord. Det godaste var nog rödkåls-salladen. Förr tyckte jag bäst om revbensspjällen med äppelmos och mormors julköttbullar, men nu äter jag ju inte kött längre, så det blev mest sill, lax, kål och sånt för mig i jul. När gröten är uppäten blir det diskning för några, och ännu mer väntan för de andra. Vid 21 kommer tomten, och det är höjdpunkten på hela dagen, för det är den mest oförutsägbara händelsen (som en liten teatersketch som är olika varje år), annars är julafton så väldigt inrutad och alltid likadan. Aldrig pratas det om något kul, och inte är det någon som gör bort sig lite grann och blir full. I så fall får jag stå för den delen själv.

En liten lur kan behövas för att orka hela dagen! Karin fick två sorters spackel av kompis, och jag en fin liten bricka av Sofia!

Nu påklädd, fin och julig!

Kusin vitamin & lillstrumpan! Lite arbete innan fikat för att känna sig förtjänt av det?

Jag bekantade mig med en ny vän istället!

Mormor hade hittat en stor och ståtlig gran i år! och där ligger klapparna under och väntar...

På julen är mormors hus så annorlunda! Det är öppet in till salen, och varmt, mysigt och inbjudande överallt!

Mormor verkar vara hungrigast för hon hugger in först...

"Barnbordet"

Det är bara just på julafton som vi sitter och äter i stenrummet, och det gör middagen lite extra speciell! På väggarna sitter gamla kartor över byn och ägorna.

Risgrynsgröten med saftsås! Undrar vem som får gubben, och får gifta sig nästa år...! (det blev kusin Elin - lycka till!)

Nu kommer äntligen tomten!!

Vad gjorde tomten nu då?! Jo, han krälade runt på golvet en stund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0